Een muzungu op de moto - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Christine N - WaarBenJij.nu Een muzungu op de moto - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Christine N - WaarBenJij.nu

Een muzungu op de moto

Blijf op de hoogte en volg Christine

30 September 2014 | Rwanda, Kigali

Twee mensen op één dag die me vragen een update te plaatsen. Nou Stef en pap, hier komtie!

Afgelopen vrijdag, met mijn vorige blog, was ik echt overstuur. Nyamata kwam heel hard binnen. Ondertussen ben ik weer gekalmeerd. Vrijdag na de blog ben ik met de Amerikanen de muziekstudio hier ingedoken om een aantal nummers op te nemen. Ik weet dat ik niet kan zingen, maar ik heb heel braaf op de achtergrond niet al te hard meegezongen om de opname niet te verpesten. Voor het avondeten nog even gauw m'n meegebrachte euro's omwisselen in de stad. Die avond hadden we een mooi samenzijn met de Amerikanen om de dag af te sluiten. Een heel mooie bijeenkomst waar we elkaar goed leerde kennen. Ook de meegebrachte pepernoten vielen erg in de smaak!

Op zaterdag was het even lekker uitrusten. Genieten van het uitzicht op het terras en praten met de Amerikanen. Ook ben ik nog met ze even naar de green shops (souvenir shops) geweest. Lisette, ik vrees dat ik de harembroek die ik voor je gekocht had maar zelf ga dragen, hij is zo leuk! Tot mijn grote spijt vertrokken de Amerikanen rond zes uur 's avonds naar het vliegveld. Wat een ontzettend lieve groep mensen. Ik hoop ze snel weer te zien! Bedankt voor alles (aangezien ik weet dat een aantal van jullie dit vertalen)!

's Avonds met Anisa naar de stad toe om haar Afrikaanse jurk op te halen. Op, jawel, een moto. Een moto is een motortaxi en een zeer gebruikelijk vervoer hier. Men neme een (oud) motortje, twee helmen, een chauffeur en gassen maar! Niet altijd even veilig en ik heb letterlijk doodsangsten uitgestaan! Het was pikkedonker (rond 6 uur 's avonds is hier de zon al onder) en dat kreng reed snel! Kwam nog eens bij dat de helm veel te groot was en daardoor een beetje op m'n hoofd stuiterde. Ik was zóóó blij toen ik af mocht stappen! Op de terugweg hebben we maar veilig de bus gepakt. Ook een hele belevenis moet ik zeggen. De bus zit helemaal vol met mensen en je moet of naar de zitplaatsen aan de rand schuiven als er één vrij komt of naar achteren doorschuiven. Het gangpad kan namelijk ook helemaal gevuld worden met inklapbare stoeltjes.

Zondag nogmaals genoten van het terras. Heerlijk om gewoon rustig te genieten van het uitzicht, het weer, de mensen. 's Middags heb ik maar besloten om de moto een tweede kans te geven. Anisa en ik zijn naar het centrum gereden om daar in een supermarkt even een teiltje te gaan kopen, zodat ik m'n kleren kan wassen (de eerste poging was niet heel erg geslaagd, ik heb te veel waspoeder gebruikt en m'n knokkels ontveld, don't ask how please!).

Gister mijn eerste werkdag! Niet dat er in het begin heel veel werk was... Dat was dus direct de mogelijkheid om m'n kleding te wassen... Nu ben ik in ieder geval lekker bezig. Ik heb een rapport al wat professioneler opgezet en ben nu sponsorschapaanvragen aan het verbeteren. Erg leuk werk! Vanmiddag trouwens nogmaals op de moto naar de stad geweest. Gelukkig zijn we net als zondagmiddag door Aimable gebracht. Hij is een goed Engels sprekende moto bestuurder die Anisa al kende en voor ons de beste onderhandelingen over de prijs doet!
Oma, ik hoop dat u voor zaterdag uw verjaardagskaart ontvangt!

Ook voor de komende tijd zijn er al de nodige plannen. Vrijdag gaan Anisa en ik samen met Mama Lambert waarschijnlijk naar de community Nyanza in het zuiden van Rwanda. Voor het weekend van 11 en 12 oktober staat waarschijnlijk een weekendje weg naar Kibuye gepland, samen met een aantal medewerkers van Solace en wat andere vrienden.

Nu snel verder met mijn huiswerk! Xavier/Francois, één van de mensen hier, wil mij Kinyarwanda leren als ik hem daarvoor in de plaats Nederlands leer.

Het rijtje:

Karibu = welkom, kom binnen (swahili
Mwaramutse = goedemorgen
Amakuru = wat is het nieuws/hoe gaat het met je?
Nimeza = het gaat goed
Nawe/Namwe = (enkelvoud/meervoud) en met jou/jullie?
Yego = ja
Ni ahejo = tot morgen

En nu ook snel een speech voor morgen voorbereiden! Ik kreeg rond vijf uur te horen dat morgen om tien uur alle beneficiaries van Solace en ook aantal van Mukomeze komen. Of ik even gauw iets van tien minuten lang wil voorbereiden. Help!

Liefs van jullie muzungu (blanke)

  • 02 Oktober 2014 - 09:22

    Pia:

    lieve Christine,

    Wat goed om te horen dat het leuk is daar. Blijf genieten en neem alle indrukken goed in je op want we willen je verhalen graag horen!
    groetjes Pia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christine

Hoi, Ik ben Christine, 24 jaar oud. Direct na m'n afstuderen vertrek ik, voordat ik aan een baan begin, nog voor een paar maanden naar het mooie Rwanda. Rwanda, het land van de duizend heuvels, het land dat in 1994 verwoest werd door een genocide. Sind het tweede jaar van mijn studie Rechtsgeleerdheid ben ik betrokken bij Stichting Mukomeze, ook wel 'empower her', 'sterk haar'. Nu, ruim vier en een half jaar later, twintig jaar na de genocide, wil ik het land gaan bekijken en via Solace Ministries hulp bieden aan die mensen die het nodig hebben.

Actief sinds 09 April 2014
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 8424

Voorgaande reizen:

01 Juli 2014 - 31 December 2014

Rwanda in 2014

Landen bezocht: