Een maand in Rwanda - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Christine N - WaarBenJij.nu Een maand in Rwanda - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Christine N - WaarBenJij.nu

Een maand in Rwanda

Blijf op de hoogte en volg Christine

27 Oktober 2014 | Rwanda, Kigali

Karame allemaal (ik maakte een fout in mijn laatste blog, karame is een begroeting, geen afscheidssnede)!

Zaterdag was ik al weer een maand in Rwanda, de tijd vliegt! Ik had zaterdagochtend dan ook een update willen plaatsen, maar het internet lag er uit. Een wat vaker voorkomend probleem, nu voor het eerst zonder een bijbehorende stroomuitval. Ik ga jullie in een sneltreinvaart bijtikken over mijn afgelopen dagen, want eigenlijk zou ik nu aan het werk moeten zijn. Iets met een meeting van de rest van de collega's en een leeg, eenzaam kantoor ;) Niet dat ze het anders erg zouden vinden.

Vorige week maandag begon, hoe obvious, weer een nieuwe werkweek. Ik heb via mijn collega Yvette een hele stapel testimonies gekregen om te verbeteren. Een stuk of 40. Ik ben nu met m'n tweede bezig. De verhalen zijn verschrikkelijk. Alhoewel geschreven in slecht Engels lopen de rillingen me over het lijf. Ik ben nu extra blij dat ik m'n hardloopschoenen heb meegenomen, het blijkt een goede manier te zijn om m'n hoofd weer leeg te maken en om me even af te kunnen reageren. Vooral het stijle heuveltje hier net naast Solace is dan een enorme uitdaging om rennend te beklimmen.

Maandag, dinsdag en woensdag ben ik afwisselend bezig geweest met de testimonies en twee scripties van collega's. Deze dagen waren alle collega's ook op één of andere manier wat onrustig. Mijn camera werd een paar keer geleend en ik werd ook opgetrommeld om foto's te maken van de Engelse les hier. Op donderdag en vrijdag bleken de open dagen van Solace hier te zijn. Ik dacht gewoon lekker op het terrein te kunnen blijven, lekker te werken op kantoor en een enkele bezoeker te kunnen begroeten. Fout gedacht.
De open dagen vonden plaats bij het stadium aan de andere kant van de stad. Anisa en ik hebben samen met twee collega's onze traditionele jurken aangetrokken (of beter gezegd, ik ben twee dagen lang aangekleed) en hebben op de beurs gestaan om een ieder die het maar wilde te voorzien van informatie over Solace Ministries. Heel tof en we trokken de nodige bekijks. Als muzungu val je op zo'n beurs al op, maar als muzungu gekleed in traditionele kledij steel je de show. Ik heb van zeker drie mensen al gehoord dat we op tv zijn geweest en daarom ben ik al op zoek naar de video's hiervan.
Donderdagavond zijn we nog met collega Christa de stad (beter gezegd, de getto van Kigali) ingeweest om bij de kleermaakster onze stoffen voor onze jurken af te leveren. Komende donderdag zouden ze klaar moeten zijn. Spannend! Achteraf nog even wezen eten bij een eettentje dat Krista en Anisa hebben omgedoopt tot 'the horrible place'. Zo horrible vond ik het persoonlijk niet ;)
Het was allicht iets minder luxe dan het 'car wash' restaurant waar ik woensdagavond met mijn Tilburgse maatje Alphonse was geweest, maar ook reuze gezellig!
En bij mijn weten serveerden ze hier geen testikels... Nee, dat is geen grapje, blijkbaar serveren ze hier in verscheidende restaurants testikels. Ik vroeg Alphonse op woensdagavond naar de vertaling van een gerecht, waarop hij dus testikels als antwoord gaf. Blijkbaar zijn ze heel lekker als ze goed zijn schoongemaakt. Ik denk dat ik eindelijk een land heb gevonden waar ik niet al het vreemde eten wil proberen...

Zaterdag stond in het teken van heel veel slapen (maar 12 uur achter elkaar) en lekker relaxen op Solace. Collega Michel van het guesthouse moest hard lachen toen hij me in het zonnetje zag lezen en vroeg bezorgd of ik geen parasol wilde. Bijna een dwarsboming van mijn poging om mijn melkflessen van een benen eindelijk een beetje bruiner te krijgen! Op vrijdagavond laat was ik gesmst door Anisa of ik 's avonds mee ging naar de bruiloft van de neef van collega Prince. Een mondvol. Het is hier normaal om totaal vreemden mee te slepen naar de bruiloften van vrienden. 150 personen op een bruiloft is weinig, ahum... 's Middags hebben Anisa en ik dan ook gauw gekeken of ik nog ergens een jurkje kon kopen. Ik heb namelijk iets te veel oude kleding meegenomen om hier achter te laten en te weinig jurkjes meegenomen. Erg onhandig in een land waar je last minute voor dingen wordt uitgenodigd en waar voornamelijk jurkjes worden gedragen door vrouwen... Uiteindelijk heb ik mijn jurkje maar uit de was gevist en onder handen genomen met deoderant. Dat is het risico van mij minder dan 24 uur van te voren uit te nodigen voor een bruiloft zullen we maar zeggen.

Zondagochtend was het - te - vroeg opstaan om met collega Agnes naar de kerk te gaan. Eerst van 8 tot 10 de Engelse dienst en vervolgens van 10 tot half 1 de dienst in het Kinyarwanda. Erg leuk om mee te maken.
's Middags weer lekker gerelaxed en nog even de buren vereerd met een bezoekje om te kijken naar de dansende kinderen. Vanaf volgende week start er weer een nieuwe groep met trainen.

Zaterdag was muzehe weer aangekomen in Rwanda en vanochtend heb ik met hem even rond de tafel gezeten omtrent mijn werkzaamheden voor de komende maand (minus drie dagen). Amai, dat gaat een druk programma worden, maar het betekent wel dat ik nu echt veel het land ga intrekken en daar heb ik onwijs veel zin in!

Nu gauw de laatste vijf pagina's van hoofdstuk 4 van de scriptie van een collega nakijken en dan gauw eten. Ik ben de enige die nog op kantoor is en heb voor het eerst de sleutel gekregen om af te sluiten :)

Oooh, en voor wie het zich afvraagt, ik heb nog geen besluit genomen over mijn Rwandese naam. Ineza, wat me erg tof leek, wordt blijkbaar voornamelijk gebruikt voor gorilla's...

Laterz!

  • 27 Oktober 2014 - 23:12

    Brenda:

    Hi Christine,
    Wat leuk om je avonturen hier te mogen lezen: je houdt het allemaal goed bij. Ik vind het enorm knap/sterk/fantastisch/geweldig van je dat je in Rwanda bent en dit allemaal meemaakt (en ook met ons deelt). Petje af hoor!
    Xx Brenda

  • 29 Oktober 2014 - 12:24

    Samantha:

    Zo, ik ben bij gelezen :) Niet alleen is het leuk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt, maar je schrijft ook op een manier waarop ik bijna het idee krijg dat ik er óók bij was, haha.
    Heel intens allemaal, maar ook die foto's die je post... prachtig! Veel succes met de aankomende drukke tijd en blijf genieten van alles om je heen. Vooral van al je extra mama's, zusters en tante's.

    Xx

  • 30 Oktober 2014 - 18:09

    Monique Baardman:

    Hallo Christine,
    Je bent alweer een maand weg! Ik heb net al je verslagen gelezen en zo een beetje een indruk gekregen van je leven daar.
    Best heftig allemaal maar je weet een goede balans te vindendoor ook veel leuke dingen te doen. Dat is heel belangrijk. Ook heb je denk ik een fijn stel mensen om je heen.
    Nog een maand te gaan begrijp ik. Daarin beleef je ongetwijfeld weer van alles.
    Nog een goede tijd gewenst en deze ervaring vergeet je nooit meer!
    Hartelijke groet van Monique Baardman ( moeder van Daphne)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christine

Hoi, Ik ben Christine, 24 jaar oud. Direct na m'n afstuderen vertrek ik, voordat ik aan een baan begin, nog voor een paar maanden naar het mooie Rwanda. Rwanda, het land van de duizend heuvels, het land dat in 1994 verwoest werd door een genocide. Sind het tweede jaar van mijn studie Rechtsgeleerdheid ben ik betrokken bij Stichting Mukomeze, ook wel 'empower her', 'sterk haar'. Nu, ruim vier en een half jaar later, twintig jaar na de genocide, wil ik het land gaan bekijken en via Solace Ministries hulp bieden aan die mensen die het nodig hebben.

Actief sinds 09 April 2014
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 8434

Voorgaande reizen:

01 Juli 2014 - 31 December 2014

Rwanda in 2014

Landen bezocht: